|
||||||||
|
Kijken door de ogen van een ander: we doen het allemaal wel eens om ongestraft kritiek te kunnen spuien op onze medemens of op bepaalde maatschappelijke mistoestanden. Toch denken we niet dat dit de hoofdreden was voor de Schotse muzikant John Bryden uit Edinburgh om zijn muzikaal project ‘Eyes Of Others’ te noemen en daar een ook zo getitelde zelfgeproduceerde plaat mee uit te brengen. De 37-jarige John Bryden heeft al een stevig verleden als muzikant in diverse groepen maar hij wou het ook eens proberen als soloartiest, vandaar de release van dit tien zelfgecomponeerde songs tellende album “Eyes Of Others”. Hij heeft zich behoorlijk breed laten gaan bij de keuze van de muziekgenres die hij voor zijn nummers wilde hanteren, gaande van elektronica over folk, rock, pop en techno tot psychedelische dubklanken. Artistieke vrijheid noemen ze dat dan tegenwoordig. Hij komt er vlotjes mee weg en we kunnen die diversiteit in de tien nummers op “Eyes Of Others” echt wel appreciëren en waarderen. De openingstrack “Once, Twice, Thrice” is een zogeheten ‘eyecatcher’ die je uitnodigt om met enige vorm van nieuwsgierigheid verder naar de andere nummers op dit album te luisteren. Op die wijze ontdekken we nog enkele pareltjes zoals de twee nummers die u op de bijgaande video’s kunt beluisteren: de op een aanstekelijk en vrolijk deuntje gebrachte single “New Hair New Me” die het echt verdient om een hit te worden en de wat mysterieus startende albumafsluiter “Big Companies, Large Tentacles” die daarna verder gebracht wordt op een Giorgio Moroder-achtige elektropopsound die afkomstig van een Donna Summer-song zou kunnen zijn. Ook de catchy beats van de song “Safehouse”, de monotone ritmiek van “Escalation” en de heerlijke ballad “Mother Father” doen ons spontaan denken aan eerder werk van artiesten als ‘eels’ en ‘Beck’ of aan de repetitieve elektronica-sound van groepen als ‘New Order’ en ‘Joy Division’. Het is misschien wel wat op latere leeftijd dat John Bryden zich nu op een soloplaat profileert, maar we denken en hopen oprecht dat deze man nog een mooie en succesrijke muzikale toekomst in het verschiet heeft. (valsam)
|